Workshop day 1 - Reisverslag uit Mariakani, Kenia van Milou Bouman - WaarBenJij.nu Workshop day 1 - Reisverslag uit Mariakani, Kenia van Milou Bouman - WaarBenJij.nu

Workshop day 1

Door: Milou Bouman

Blijf op de hoogte en volg Milou

18 Februari 2017 | Kenia, Mariakani

Vanmorgen ging de wekker om 5:15 uur, want om 6:00 uur moest er ontbeten worden en om 6:30 moesten we vertrekken richting Mariakani Primary school.
Toen wij klokslag 6:30 met Ria (van T4T) op de taxi stonden te wachten bleek er nog niemand te zijn. Uiteindelijk kwam de taxi om 6:50 en zijn we meteen vertrokken. We kwamen rond 9:00 uur aan in de plaats Mariakani en vonden snel de school. Helaas bleken er 3 scholen met dezelfde naam te zijn. Na wat heen en weer te hebben gebeld waren we er rond 9:30 uur. Er waren 13 teachers. We zijn om 10:00 uur begonnen en gedurende de ochtend kwamen er steeds meer mensen bij. Uiteindelijk zijn er 28 van de 32 verwachte teachers geweest.

We zijn de dag gestart met een introductieactiviteit waarbij we met een bol wol gooiden. Daarbij zei je I am … and I love to … Daarna gooiden we de bol naar iemand anders, maar moesten we de draad wel vast houden. Uiteindelijk ontstond een web waarbij we mooi de koppeling konden maken naar het stukje “Connect”. Verbondenheid.

Daarna hebben we de mensen foto’s van Nederland laten bekijken en hier vragen over laten stellen. Dit was erg leuk, want ze hadden geen idee van wat er op sommige foto’s stond. De mooiste opmerking vond ik bij het plaatje van de haring. Sowieso vonden ze het raar dat we dat rauw eten. Vervolgens kwam de vraag: What about the smell?

Vervolgens het spelletje zoek iemand die, waarbij de teachers elkaar vragen moesten stellen en elkaar beter leerden kennen.
Ook hebben we het Nederlandse onderwijssysteem besproken. Hier kwam veel vragen over. Vooral de verschillende niveau’s in het voortgezet onderwijs vonden ze interessant.

Nog een aantal Energizers en toen was het om 11:30 uur eindelijk tijd voor een teabreak. We deelden hierbij stroopwafels uit. Deze vonden ze heerlijk!

Om het energiepeil weer een beetje omhoog te krijgen na de teabreak hebben we de teachers ballonnen laten opblazen, met een touwtje aan de enkel laten knopen en ballontrappertje gedaan. Het was alleen al een hele belevenis om de ballon überhaupt op te blazen en een knoopje in de ballon te leggen.

Tijd om meer naar de inhoud te gaan. In de werkvorm share a pare eerst in tweetallen uitgewisseld wat de verwachtingen van de workshops zijn. Grappig dat mensen hier dan op schrijven: a driversfee (taxigeld), Lunch, a certificate. Maar gelukkig ook wel dat ze wat wilden leren en actiever met de leerlingen aan de slag willen. De haalbaarheid van deze verwachtingen hebben we besproken.

Uiteindelijk de doelen benoemd en aan de slag met de learning pyramid. Deze is inmiddels door verschillende wetenschappers weerlegd, maar de boodschap van het delen van deze pyramide gaat meer om het aanbieden van meer actieve werkvormen en niet alleen het geven van een Lecture. Dit doen Keniaanse leerkrachten namelijk voornamelijk.
Dit hebben we uitgebreid besproken en uiteindelijk nog de werkvormen true or false, I have who has en een huiswerkopdracht met dobbelstenen meegegeven.
Aan het koppelen van verschillende werkvormen naar de praktijk voor de Keniaanen zijn we niet toe gekomen. We hebben afgesproken hier de volgende keer meteen mee met ze aan de slag te gaan.

’s Avonds meteen in het zwembad gedoken, en om 18:30 uur vergaderd en ervaringen met elkaar gedeeld. Daarna weer heerlijk gegeten en een borrel gedronken. We hoeven morgen namelijk pas om 8:00 uur te ontbijten.